top of page

Martin Buch Thorborg

Martin Buch Thorborg – iværksætteren, der aldrig slukkede for nysgerrigheden

Martin Buch Thorborg (født 25. maj 1970) er en af dansk erhvervslivs mest genkendelige og ærlige stemmer.
Som medstifter af Jubii, SpamFighter, Amino og Dinero har han været pionér i den digitale udvikling siden midten af 1990’erne.
Men hvor mange har bygget virksomheder, har Thorborg bygget noget større: en kultur omkring iværksætteri, ærlighed og handlekraft.

Han repræsenterer den rå, uprætentiøse og menneskelige side af iværksætterlivet – hvor succes måles i frihed og skaberkraft, ikke kun formuer.
For Thorborg er entreprenørskab en livsform, ikke en titel.

Fra kælder til koncern – Jubii og den digitale revolution

I 1995 – før de fleste danskere overhovedet kendte internettet – grundlagde Martin Thorborg sammen med Henrik Sørensen og Kasper Larsen søgemaskinen Jubii.dk.
Det begyndte som en passion, men blev hurtigt en pionérindsats, der ændrede danskernes digitale adfærd.

Jubii blev det første store danske internetbrand – et kulturelt fænomen, der definerede 1990’ernes begyndende netalder.
I 2000 blev virksomheden solgt til Lycos Europe, en handel, der gjorde de tre grundlæggere økonomisk uafhængige – i hvert fald på papiret.

Efter salget blev aktierne ramt af kursfald, men for Thorborg var erfaringen vigtigere end gevinsten:
Han havde mærket, hvordan idéer kan forvandle sig til kapital – og hvordan kapital uden mening hurtigt mister værdi.

“Jeg lærte, at penge er et værktøj, ikke et mål. Hvis du jagter penge, mister du formålet. Hvis du jagter formålet, følger pengene som en konsekvens.”

SpamFighter – et globalt gennembrud fra Danmark

Efter Jubii kunne Thorborg have stoppet. Men rastløsheden, nysgerrigheden og den konstante trang til at skabe fik ham til at starte igen – denne gang med software.

Sammen med Henrik Sørensen og to programmører grundlagde han SpamFighter, et anti-spam-program, der hurtigt blev en international succes.
Virksomheden voksede eksplosivt, og Thorborg flyttede til Florida, hvor han i fire år stod i spidsen for den amerikanske ekspansion.

Her lærte han at drive forretning i et globalt perspektiv – men også, hvor vigtigt det er at holde fast i sin danske forretningsetik.
Efter fire år vendte han hjem til Danmark – ikke for at bremse tempoet, men for at genfinde balancen.

Amino.dk – iværksætternes mødested

I 2005 skabte Martin Thorborg Amino.dk, et onlinefællesskab for iværksættere.
Platformen blev hurtigt Danmarks største netværk for selvstændige – et sted, hvor tusinder udvekslede idéer, udfordringer og erfaringer.

For Thorborg var Amino mere end en virksomhed – det var et socialt eksperiment.
Han ønskede at gøre iværksætteri tilgængeligt og menneskeligt, ikke elitært.
Han skabte et forum, hvor det var tilladt at fejle, spørge og lære – et digitalt læringsrum længe før ordet “community” blev mode.

 

Dinero – fra regnskab til revolution

I 2013 blev næste kapitel skrevet: Dinero, et digitalt regnskabsprogram målrettet mindre virksomheder og selvstændige.
Sammen med et lille team skabte Thorborg et produkt, der forenklede bogføring og økonomistyring for iværksættere.

I 2016 blev Dinero solgt til den norske koncern Visma for et betydeligt millionbeløb – men Thorborg fortsatte som administrerende direktør.
For ham var ejerskab mindre vigtigt end indflydelse – og han fortsatte med at udvikle virksomheden på egne præmisser.

Salget blev fulgt af endnu en stor transaktion i det danske startup-miljø, da Ageras – et Thorborg-støttet selskab – blev solgt til Investcorp fra Bahrain i 2017.

 

Manden bag medieprofilen

Ud over sine virksomheder har Martin Thorborg skabt sig en rolle som erhvervsformidler og folkelig mentor.
Siden 1997 har han holdt foredrag i hele Norden og deltaget i adskillige tv-programmer – altid med en skarp, ærlig og humoristisk stemme. Han var dommer i TV 2’s “Danmarks bedste idé” (2007) sammen med Anne Skare Nielsen og Preben Mejer – en rolle, hvor hans autenticitet for alvor gjorde indtryk. 
Han har desuden skrevet flere bøger, bl.a. “E-Pusher” og “Iværksætter til jeg dør” (2007), som kombinerer biografi og konkret erhvervsrådgivning. Bogen blev solgt i over 5.000 eksemplarer på to uger og udgivet som gratis e-bog, finansieret af sponsorater – et greb, der dengang var helt nyt i dansk forlagsverden. Thorborg har også opbygget en massiv online tilstedeværelse med en YouTube-kanal med over 2,7 millioner visninger, hvor han deler viden om motivation, forretningsstrategi og livet som iværksætter – uden filter.

“Jeg vil hellere inspirere 100 mennesker ærligt end påvirke 10.000 overfladisk.”

 

Et menneske drevet af frihed

Trods sin status som millionær og medieprofil har Martin Thorborg bevaret den jordnære tilgang, som altid har kendetegnet ham.
Han taler åbent om fejl, stress og familieliv – og han insisterer på, at livskvalitet altid trumfer vækstkurver.

Han er gift med Jannie Buch og har to børn fra et tidligere ægteskab.
Han beskriver sig selv som “privilegeret, men ikke færdig” – en mand, der stadig drives af nysgerrighed, ikke nødvendighed.

“Frihed for mig er at kunne sige nej – og stadig have råd til at sige ja til det, jeg virkelig vil.”

 

Arven – iværksætterens menneskelige dimension

I dag står Martin Thorborg som et af de mest markante symboler på dansk iværksætteri.
Han repræsenterer den menneskelige dimension af forretning – hvor succes handler om at skabe noget, der giver mening, ikke bare afkast.

Hans virksomheder har tilsammen beskæftiget tusinder og inspireret en hel generation til at starte selv.
Men vigtigst af alt: han har vist, at ærlighed, energi og handlekraft stadig er de mest værdifulde aktiver i erhvervslivet.

FAKTABOKS:

 

Navn: Martin Buch Thorborg

Født: 25. maj 1970, Danmark

 

Titel: Iværksætter, direktør og foredragsholder

 

Kendt for: Medstifter af Jubii.dk (1995)

Grundlægger af SpamFighter, Amino.dk og Dinero

Salg af Dinero til Visma (2016)

Forfatter til Iværksætter til jeg dør og E-Pusher

Medieprofil, foredragsholder og YouTuber

 

Nøglecitater: “Jeg lærte, at penge er et værktøj – ikke et mål.”
“Frihed er at kunne sige nej og stadig have råd til at sige ja.”

 

Base: Danmark

 

Familie: Gift med Jannie Buch
To børn fra tidligere ægteskab

 

Arv: En pionér, der gjorde digitalt iværksætteri til en dansk folkesag –

og beviste, at man kan være succesfuld uden at miste sig selv.

bottom of page